Het jaar is rond! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ilse Bot - WaarBenJij.nu Het jaar is rond! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ilse Bot - WaarBenJij.nu

Het jaar is rond!

Blijf op de hoogte en volg Ilse

11 November 2014 | Australië, Melbourne

Dag lieve mensen!

Op het moment ben ik weer in Melbourne. Precies een jaar nadat ik hierheen vloog, nerveus, niet wetende waaraan ik begon en met het plan om ' maar' 5 maanden te blijven, vloog ik weer in hetzelfde vliegveld. Dit keer was de vlucht geen 30 uur, maar 1.

Het laatste verhaal was geschreven door mijn reis buddy en allerbeste maat hier in dit grote land Brittany.

Waar moet ik beginnen! De laatste paar weken zijn weer onwijs geweldig geweest, en hele andere kant van het land gezien en weer een hele andere trip. Nadat ik terug ben gekomen van de farm zijn we samen gaan reizen. De west kust is prachtig! Ruig, rood, eng en heel indrukwekkend.
Het mooiste stuk van australia van wat ik tot zo ver heb gezien.

Hele stukken rijden zonder iemand tegen te komen, geen benzine stations, geen mensen, geen dieren, niets! Niets anders dan geweldig mooie natuur, eng, maar een ervaring. Zoals Brittany al zei, het westen is niet voor de faint of heart, een aantal keren gedacht dat er iets engs zou gebeuren, maar gelukkig zijn we beide in 1 stuk thuisgekomen.

Na het westen zijn we naar Adelaide gevlogen. Hier hadden we 3 nachten een hotel en twe nachten een auto met een tent op het dak. Adelaide is mooi, rusitg, maar een goede vibe. Met de auto zijn we rond gaan rijden. Prachtige wijngaarden in de omgeving gezien en heerlijke stranden. In adelaide zelf naar Miley Cyrus concert geweest, wat geweldig was, wat een show haha!!!

Op Brittany haar verjaardag vlogen we naar Devenport, Tasmanie, voor het laatste stuk van onze trip. Volgende dag onze nieuwe auto opgehaald. Dit was de beste!! Grote familie auto die omgebouwd was tot camper. We hadden een special dus het was super goedkoop! We voelde ons twee oude vrouwen in die wagen en zeiden een aantal keer ' iedereen in de wagen kinderen?'. Met onze armsteunen en koffie beker houders:)

Tasmanie was prachtig. Het is vergelijkbaar met Nieuw Zeeland. Zoveel verschillende landschappen. Bergen, stranden, niets, alles adembenemend kan je wel zeggen. Het was koud! Brittany komt uit noord tropisch queensland. Ze heeft nog nooit een jas gehad of een sjaal. Een kleine shock voor haar dus. Gelukkig was onze auto super en waren de nachten warm voor ons.

Prachtige wandelingen, bierbrouwerij, cheese factory, chocolate factory!
Ook zijn we naar Port Arthur geweest. Dit was de plek waar de criminelen vroeger werden heen gestuurd vanuit Engeland. Als ze een brood of een zakdoek hadden gestolen werden ze op de boot gestuurd en naar Tasmanie gestuurd, wat toen Van Diemensland heette (Nederlandse history is hier prominent aanwezig) Naar allerlei verschillende gevangenissen werden ze gestuurd. Zodra ze nog een keer de fout in zouden gaan werden naar Porth Arthur gestuurd.

Hier moesten ze alle gebouwen maken en werden ze verschrikkelijk behandeld. Nadat de zweep werd afgeschaft in 1800 zoveel bedachten ze een andere manier om de gevangene te straffen. Dit was door ze op te sluiten in een donkere kamer. Haar moest er af, hun naam werd van hun afgenomen en ze krgen een nummber. 23 uur per dag in een donkere kamer. Wanneer ze eruit mochten kregen ze iets over hun hoofd. Niemand kon zien wie ze waren en zo hadden ze totaal geen indentiteit meer, ook mocht er niet gepraat worden. Naast deze gevangenis was een gekkenhuis, waar heel toepasselijk alle gevangen die gek waren geworden heen konden. Je kan wel begrijpen dat er veel, heel veel verschrikkelijk dingen zijn gebeuerd daar.

Een huis in Port Arthur is de derde most haunted place in Australie. De dag voor Halloween besloten wij e Ghost Tour te doen. Tijdens deze tours gebeuren de raarste dingen. Of je erin geloofd of niet (meeste Nederlanderd zijn hier waarschijnlijk te nuchter voor), het is toch wel indrukwekkend om in het donker rond te lopen over een van de oudste gevangenissen in Australie. De gids vertelde ons verhalen van mensen die dingen hebben gehoord en gezien tijden deze tours of overdag. Heel heel indrukwekkend en dit heeft mijn sceptisme(al is dat een woord?) een beetje weg genomen!
Een van de gaafste dingen die we gedaan hebben deze trip!

Uiteindelijk kwamen we uit in Hobart, dit was de allerlaatste stop waar we nog 3 nachten zijn gebleven. Al met al: Tasmanie is prachtig en ik weet zeker dat pa en ma dit geweldig zullen vinden!!!

Nu weer in Melbourne! Ik heb mijn oude baan terug en kan onwijs veel werken. Ik heb zo veel geluk!! Veel van mijn oude farm vrienden zijn in een zwart gat beland omdat ze geenbaan kunnen vinden etc!

ik heb getwijfeld om naar huis te komen, of om ergens anders heen te gaan. Na deze trip besef ik weer hoe geweldig veel geluk ik heb dat ik dit allemaal mag mee maken!!! Ik blijf dus! Voor hoe lang, geen idee!!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende.........
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 11 November 2014 - 08:08

Ingrid:

Ja en het jaar is achteraf toch heel snel gegaan.
    En je zal je werk toch goed doen, want volgens mij heb je al 3x afscheid genomen daar.
    Nu weer even werken en nadenken over je volgend avontuur.
    We horen het wel weer,wat je plannen zijn.
    Veel liefs
    Pa en Ma

• 11 November 2014 - 10:07

Liese :

waaaaahh zooooo mega bizar gaaf allemaal Ils !!!!! I wish I was there with you !!!!!
    men oh men Hoe cool dat je daar zo gaaf en veel aan t rondreizen bent en vrij als een vogel!! heeeerlijk!!!!!
    Enjoy enjoy enjoy ! Dikke knuf !
    Liese

• 11 November 2014 - 11:16

Alice Knol:

Hoi Ilse

Zo weer lekker terug bij het vertrouwde werk goh joh wat heb je een mazzel . Werk ze weer ff en op naar een nieuw avontuur Joy gaat in januari weer 3 mnd weg maar dat wist je natuurlijk al spannend weer hoor. Nou meissie nog heel veel plezier dikke kus Alice en Piet

• 11 November 2014 - 11:35

Stephanie De Hoog :

Wouw Ilse, klinkt allemaal super! Ik hoop dit ook allemaal te kunnen meemaken aankomend jaar!! Ben net aangekomen in Sydney. Als je nog lang in Melbourne blijft kunnen we misschien meeten down there!
    Werkse!! Groetjes stephanie

• 11 November 2014 - 12:14

Margreet En Gerard:

Hoi Ilse, je hebt weer een prachtig verhaal geschreven. Elke keer als we dit lezen gaan onze gedachten even terug naar onze reis door Australie, alweer een aantal jaren geleden. Ben je ook nog in de botanische tuin van Adelaide geweest? En hoe was je reis naar Melbourne? Via de Great Ocean Road? We horen het vast nog wel een keer. We wensen je alvast een hele mooie zomer toe in het Australische. Lieve groeten van ons, Margreet en Gerard

• 11 November 2014 - 12:28

Gerda:

Hoi Ilse, wat weer een mooi verhaal.
    Hoe is het met je boek, of heb je alles opgeslagen en doe je het als je weer in holland bent, haha.
    Geniet er lekker van en nog heel veel plezier.
    Groetjes de stammetjes

• 11 November 2014 - 13:37

Antoon En Ank:

Ook wij hebben weer genoten van je verhaal.Wat geniet je daar toch. Geweldig allemaal.groetjes uit nibbik.

• 11 November 2014 - 16:41

Tamara:

Prachtig allemaal weer!! Geniet weer van de nieuwe avonturen! Groetjes van ons

• 13 November 2014 - 13:38

Mieke:

Mooi verhaal weer Ils! Moet ik toch nog maar terugkomen met Derek voor de West-kust;). Super dat je het zo mooi hebt gehad met je buddy!! Succes met werken en maak weer mooie volgende plannen!
    Liefs!!

• 13 November 2014 - 15:39

Vera:

hoi Ilse ,ben weer blij om wat van je te horen en wat weer een prachtig verhaal .
    mooie en enge belevenissen , dit pakt niemand jij af .
    ja , het jaar is snel voorbij gegaan en wat heb je geluk dat je weer hetzelfde werk kan doen en wat te sparen voor je volgend avontuur , volgens mij heb je zowat alles toch gezien? (hahaha).
    veel plezier en ik hoor weer van je .
    gr Vera xxxxxxxxx