Started from the bottom, now we're here! - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Ilse Bot - WaarBenJij.nu Started from the bottom, now we're here! - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Ilse Bot - WaarBenJij.nu

Started from the bottom, now we're here!

Blijf op de hoogte en volg Ilse

28 April 2014 | Maleisië, Sandakan

Dag lieve trouwe volgers van Ilse's blog!

Hier een teken van leven van de 3 chicks uit Amsterdam die zuidoost Azie aan het ontdekken zijn. Komt wel een beetje aan de late kant aangezien Maite en ik over een week of 3 alweer op Schiphol zullen landen, maar beter laat dan nooit.

Ruim 3 weken geleden alweer zijn we hereningd in het pittoreske Phuket (wat eigenlijk meer de grootste shithole op aarde bleek), maar dat maakte niet uit, want na 5 maanden zonder elkaar te zijn geweest hebben we ons daar evengoed ontzettend vermaakt kan je je voorstellen.

Maite en ik hebben voor onze ontmoeting met Ilse door Thailand en Cambodja gereisd. Ik zal even kort vertellen waar we geweest zijn (eigenlijk zo'n beetje de meest bekende steden aangedaan, dus niet veel bijzonders) maar het was wel echt heel bijzonder moet ik zeggen. Wat is Thailand een prachtig land en Cambodja deed er niet voor onder.

We begonnen uiteraard in Bangkok. Wat een stad! Wij vonden het er heerlijk, maar het is denk ik een beetje love it or loath it. Gekkehuis op straat, drukte van belang, maar als je goed zoekt heb je er ook prachtige rustige plekjes.

Vanuit Bangkok naar het noorden gereisd met de nachttrein, onze eerste echte backpackers ervaring, want in Bangkok verbleven we in een superdeluxe hotel. Het reizen verliep prima, kon er zelfs van genieten lekker 'on the road' te zijn. Voelde me een echte globetrotter ;)

Chiang Mai was de eerste bestemming in het noorden. We verbleven daar in een backpackers complex met redelijk luxe kamers dus het was het beste van 2 werelden. Lekker onze privacy en schone kamers (relatief, ik bedoel het toilet was gewoon wel verstopt en de douche was koud maar dat was evengoed best luxe) en veel andere backpackers ontmoet, waardoor we daar een heel gezellige tijd gehad.
Chiang Mai is een hele toffe stad met veel cultuur, markten, lekker eten en je kon er ook nog eens lekker stappen. Enorm genoten en leuke mensen ontmoet.

Vanuit Chiang Mai zijn we een paar dagen naar Pai gegaan. Hier waren we echt een beetje van ondersteboven. De sfeer die dit stadje (of dorpje eigenlijk) ademt is echt ongelooflijk relaxed en heerlijk. We verbleven in bamboe hutjes met een hangmatje en een grasveldje als voortuin. We hebben hier genoten van de sfeer, mooie omgeving, de leuke barretjes en het heerlijke eten.

Na Pai zijn we terug gegaan naar Chiang Mai, waar we nog even verbleven. Vanuit hier nog een dagtrip gedaan naar Chiang Rai en the golden triangle. Was eerlijk gezegd niet heel boeiend, grootste deel van de dag in de auto gezeten. Gelukkig zat er airco in.

Vanuit het noorden weer naar Bangkok vertrokken om daar de familie te ontmoeten die Maite vroeger als klein meisje ook al eens had ontmoet. Dit zijn oude kennissen van haar ouders en vonden het heel leuk om ons rond te leiden en natuurlijk om Maite weer te zien. Zij hebben ons werkelijk overal in begeleid en delen van Bangkok laten zien die we op ons eerste bezoek hadden gemist. Het was onwijs leuk om met hen de stad te ontdekken en het echte leven in een buitenwijk van Bangkok te zien. Ze kon ook nog eens heerlijk koken, waar we ook lekker van mochten genieten :). We zijn 1 dag met hen naar Ayutthaya gegaan. Dit is de oude hoofdstad van Thailand, mooie stad met oude ruines. Zij hebben ons op de bus gezet en we zijn naar koh Chang vertrokken.

Op de ferry naar koh Chang begon het keihard te regenen, gelukkig was dit geen voorbode voor onze tijd op het eiland. We hebben hier een heerlijke tijd gehad, enorm genoten van het eilandleven.
Vanuit koh Chang iets eerder dan gepland en misschien was het wel helemaal niet gepland, maar naar Cambodja gegaan. We hadden op het eiland 2 jongens ontmoet waar we mee optrokken en zij besloten spontaan om naar Shihanoukville in Cambodja te gaan en waren zo enthousiast (1 van hen was hier eerder geweest) dat we meegingen.

Cambodja bleek een goeie beslissing. De meest hilarische dingen meegemaakt door de geweldige en grappige Cambodjanen. Wat een tof volk, net als de Thai trouwens. In Cambodja hebben we dus eerst genoten van de kust en zijn nog naar koh Rong gegaan. Meest mooie eiland ever :). Vervolgens het binnenland in gegaan. Eerst Pnom Penh aangedaan, de hoofdstad. Hier de killing fields en de gevangenis S21, het genocide centrum, bezocht. Hier werd de genocide die hier pas zo'n 30 jaar geleden een einde maakte aan een kwart van de Cambodjaanse bevolking pijnlijk duidelijk voor ons. Wel een must om te zien als je door Cambodja reist natuurlijk, maar leuk was het niet.
Vanuit Pnom Penh naar Siem Reap gegaan en daar Ankor Wat bezocht. De busreis was trouwens de meest enge die ik ooit heb meegemaakt, gelukkig heb ik wat uurtjes kunnen slapen want als je naar de greppels moest kijken werd je niet heel gelukkig.
Ankor Wat was mooi en Siem Reap was leuk. Met name de pubstreet heeft ons goed vermaakt daar.

Vanuit Cambodja via Bangkok naar het national park Kaoh Sok gegaan. Adembenemende natuur gezien en heftige hikes gedaan. Angsten zoals spinnen en vleermuizen overwonnen (nouja, ik ben er eigenlijk nog steeds bang voor) en geslapen in hutjes op het water (half in het water). Het bed gedeeld met kikkers en kakkerlakken en enorm genoten!

Na Kaoh Sok volgde Phuket, waar we Ilse zouden ontmoeten! De reis duurde wat langer dan nodig in een lokale bus die elke 10 minuten stopte, een taxichauffeur die de weg niet wist, maar uiteindelijk kwamen we aan bij het hotel en daar zat ze in de lobby. Heel erg bijzonder om elkaar hier te zien en er hebben wel wat traantjes gevloeid.

Na een uur wat onwerkelijk met elkaar te hebben gekletst was het eigenlijk weer bij het oude en dat vonden we eigenlijik best wel een beetje jammer ;). Gelukkig waren we wel allemaal heel blij om elkaar te zien en we voelden dat het laatste deel van onze reis met z'n 3en geweldig zou worden!

Phuket was zoals gezegd behoorlijk aftans. Veel Russen, heel veel Russen en vieze oude Europeanen met jonge Thaise chickies. Dat was zo'n beetje het straatbeeld daar. We zijn snel naar een ander strand op het eiland vertrokken en daar hebben we gelukkig nog heerlijk kunnen genieten (Ilse dacht al waar ze in terecht was gekomen, maar we konden haar verzekeren dat het vanaf daar alleen maar beter zou worden).
Het andere strand was beter en in dit plaatsje hebben we Sonkran gevierd (nieuwjaar). Dit was echt geweldig! Enorm veel lol gehad met een ladyboy hier en de hele avond gefeest en iedereen nat gegooid met water en onder gesmeerd met wit poeder (dat doen ze hier blijkbaar met nieuwjaar).

Na Phuket zijn we naar koh Phi Phi gegaan. Prachtig eilandje met witte stranden en helder blauw water. Ook nog eens een levendig uitgaansleven op het strand dus we hebben ons hier 3 dagen goed vermaakt!

Vanaf koh Phi Phi naar het vaste land gegaan, Krabi. Hier nog een paar dagen vertoefd en toen op het vlieguig gestapt naar Singapore. Singapore was something different! Wat een toffe stad en wat een contrast met Thailand en Cambodja. Alles is georganiseerd, schoon en netjes.We verbleven in de wijk Littile India, omdat dit een stuk goedkoper was dan de rest van de stad. Dit was echter wel even wennen. Het voelde alsof we echt in India waren als we daar zaten en werden continue zonder schaamte nagestaard door alle enge mannen. Beetje ongemakkelijk en irritant, maar het went ook wel weer.

Verder zijn we de 1e nacht in Singapore flink wezen stappen, aangezien dat daar goed kan. Dat hebben we geweten, het was echt een goeie nacht en de volgende dag waren we nergens. Het was denk ik echt de ergste kater uit m'n leven. Toch was die nacht het wel waard vonden we en we hebben die dag erna zelfs nog iets kunnen ondernemen. We zijn met de metro (die echt top is daar en je zonder moeite door de hele stad brengt) naar de botanische tuinen gegaan. Heel mooi alleen kostte het wel behoorlijk moeite, maar goed we hadden het onszelf aangedaan.

Verder hebben we de toerischtische trekpleisters bezocht, lekker door de stad geslenterd en veel wildlife gezien in de wereldberoemde dierentuin en de nightsafari. Singapore was een geweldige ervaring!

Vanuit Singapore het vliegtuig gepakt naar Borneo, weer een compleet nieuwe wereld. We vlogen op Kota Kinabalu, bleek een hele leuke stad te zijn met de meest lieve en beleefde mensen. Hier kijken ze ook wel een beetje, maar als je terugkijkt lachen ze vriendelijk en zeggen ze beleefd gedag.

We hebben daar iets gelezen over de mount Kinabalu die op 2 uur rijden van de stad ligt, de hoogste berg van ZO Azie. We bedachten dat het wel heel vet zou zijn om die te beklimmen dus we zijn naar een touroperator gegaan om te checken of we dat de volgende dag konden doen. Die kans leek ons nogal klein en bij de 1e zat het ook inderdaad vol, maar bij de 2e hadden ze nog net 3 plekjes over dus we waren heel blij! 24 uur later zouden we iets minder blij zijn, maar dat wisten we toen nog niet..

De berg was zwaar, heel zwaar, heel erg zwaar, zwaarder kon niet. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt in m'n 22 jaar dat ik hier nu rondloop. Anderen die het gedaan hebben vinden misschien dat ik me aanstel, maar Maite en Ilse in ieder geval niet. We vonden het alle 3 een verschrikkelijke uitdaging, maar we hebben het gered! De klim was zwaar, lichamelijk maar voor mij vooral ook mentaal. Ik trok het opzich wel wat betreft spieren en gewrichten, maar op sommige stukken waren de afgronden zo steil en je had geen zekering. Ik heb toch best wel een beetje hoogtevrees bleek en ik hed echt doodsangsten uitgestaan.

Des te trotser dat we het gehaald hebben en 3 dagen vol met spierpijn later schrijf ik hier nu dit verhaal. De laatste dagen zijn iets anders verlopen dan we hebben gepland, omdat Maite voedselvergiftiging heeft opgelopen. Ze heeft 2 dagen op bed gelegen en kon helemaal niks. Ilse en ik hebben ons een dagje langer vermaakt in Kota Kinabalu, wat geen straf was. Maite voelde zich gister sterk genoeg om de 7 uur durende busrit naar Sandakan te maken en hier zitten we nu. De busrit was best heftig en naast Maite waren Ilse en ik ook kotsmisselijk. Alles was door de bergen en we slingerden met volle vaart richting Sandakan. Wel was de rit denk ik de mooiste tot nu toe. Dit enorme eiland is echt prachtig. Zo'n beetje het enige wat we onderweg zagen was groen groen en groen. Enorme bergen vol met bomen en planten, prachtig. En dan te bedenken dat het regenwoud met enorme snelheid verdwijnt, eeuwig zonde. Ik ben blij dat wij hier nu zijn om er van te mogen genieten.

Vandaag hadden we een homestay gepland, 2 nachtjes logeren bij een familie in een dorpje en daar genieten van lokale sporten, dansen en natuurlijk hopen we veel wildlife te spotten in de regenwouden. We hebben een aantal mensen gesproken die veel wilde orang oetans, allerlei andere soorten apen, kleurrijke vogels, krokodillen en wat al niet meer hebben gezien in hun eigen omgeving, dus ik ben hoopvol!
De trip ging vandaag alleen niet door, want Maite is nog niet helemaal hersteld dus is het niet handig om in de jungle te gaan zitten.

De boel kan gelukkig worden verzet naar overmorgen, dus we hebben lekker de tijd om hier even te relaxen en leuke dingen te doen die wel mogelijk zijn als je nog niet helemaal fit bent. Na de homestay hebben we hier nog schildpaddeneiland op het programma, waarna we via Kota Kinabalu naar Bali zullen vliegen. Daar kunnen we nog een kleine 2 weken genieten en wat omringende eilandjes aandoen voor we weer naar huis gaan.

Ik kan niet geloven dat ik nu dit verhaal schrijf, terwijl het feest alweer bijna ten einde is. Kan niet geloven dat het normale leven weer zal beginnen alsof er niks gebeurd is. Nouja, niet niks. Ik weet zeker dat ik de ervaringen die ik hier heb opgedaan altijd zal hebben en koesteren.

Maarrrrr gelukkig gaat het feestje nog eventjes door en genieten we nog van de tijd die we met elkaar kunnen doorbrengen. Hierna moet ik Ilse weer zeker zo'n jaar missen, dus genieten we van ieder moment!

Ik heb een klein inkijkje gegeven in de belevenissen die we hebben gehad hier, maar nu ik het zo teruglees komt het gelukzalige gevoel dat ik eraan overhoud niet echt over. Kan ook niet natuurlijk, want geluk zit echt in de kleine dingen, mensen die je ontmoet en bijzondere kleine dingen die je meemaakt. Toch hoop ik dat het een leuk verhaal is en jullie een beetje een indruk hebben van wat ik de afgelopen maanden heb beleefd.

Ik zie jullie allemaal snel weer, de liefste groetjes van Maite en Ilse,

Gastredacteur, Joy

Voor foto's: https://www.facebook.com/ilse.bot/photos

• 28 April 2014 - 11:12

Ingrid:

Wat weer een verhaal. Jij kan het ook hoor Joy, een mooi verhaal schrijven.
    Dit kan ook niet anders, want jullie maken zoveel mooie dingen mee.
    Spannend ook en dan is het beter om niet meteen alles te vertellen, dat komt wel weer als jullie veilig thuis zijn.
    Geef Ilse maar een hele dikke knuffel, want voor ons duurt het nog een tijdje voordat we dat kunnen doen.
    Heel veel liefs en nog veel plezier
    Peter en Ingrid

• 28 April 2014 - 15:57

Alice Knol:

Hoi Meiden

Wat een mooi verhaal mop. Je kan wel een boek gaan schrijven prachtig he wat maken jullie toch wat mee. Jammer voor Maite maar het gaat nu waarschijnlijk wel weer nog heel veel plezier en tot 18 mei ik kan niet wachten maar voor jullie zal dat anders zijn dikke kus Piet en Alice.

• 28 April 2014 - 18:10

Vera:

hoi Joy , ook jij heb de tijd van je leven zo te lezen , wat een mooie tijd maken jullie samen mee.
    het is denk ik ook een hele andere wereld dan waarin wij leven dus best wel bizar om dat te beleven.
    nog veel plezier met de tijd die jullie samen nog hebben en geef van mij aan Ilse ook een hele dikke knuffel.
    gr Vera.

• 30 April 2014 - 22:19

Joke:

Hallo meiden.
    JeetjeJoy, wat kun jij ook een mooi verhaal vertellen.Wij zijn ook in Thalland geweest en nu ik dit zo lees geeft het mij het gevoel alsof ik er weer even ben. Wat fantastisch mooi he daar! En nu zo heerlijk met z'n drieen weer verder mooie dingen zien en doen. Gewoon super hoor. Geniet er maar lekker van, en geef Ilse maar even een x van ons.
    Liefs Sjaak en Joke.